לריב נכון בזוגיות -

  

ריב בזוגיות הוא מצב בו שני הצדדים חשים התנגדות האחד לשני. מצב בו נוצר קונפליקט הדדי כשכל צד מחזיק באמת שלו. .הריבים בזוגיות יכולים להתחיל כתגובה לסיבות שונות, כגון חוסר הבנה, תחושת עצב ופגיעה, אי-כיבוש של צרכים ומצבים, ועוד .

ועל רקע הפער הקיים בין הצדדים, אי הסכמה ו/ או עמדות אף מנוגדות של האחד מול השני - יווצר קושי עד מורכבות ביחסים.
לרוב בריבים בהם בני הזוג חשים תקיעות, נפגוש שכל צד עומד על שלו ומבקש בדרכים שונות שאינן אפקטיביות בהכרח להביא את הצד השני אליו.ללא שניסו כל אחד מהצדדים להיות קשובים ומבינים מה האחר מבקש.

חלק מהמאפיינים ההתנהגותיים בריב הם : כעס, יצירת ריחוק, הענשה, התלהמות והעלבה, חוסר הקשבה אמיתית לעמדת האחר או ביטול מוחלט ואי הסכמה למה שמייצג האחר עבורו בסיטואציה. הסיבות לריבים בזוגיות יכולות להיות גם פנימיות, כגון הבנה לא נכונה של מטרות וצרכים של האחר, התנגדות לסגנונות החיים והתקשורת של הזוג השני, ויש שהריבים נובעים גם מסיבות חיצוניות לקשר הזוגי - ביניהם: קשיים שקשורים לכסף, מתח ועומס בעבודה, קשיים במשפחת המוצא , קשיים בהורות ועוד .

לפני שאעסוק בדרכים לפתרונות והתמודדויות עם ריבים , אבקש לחדד את סוגיית הכעס-
האויב הגדול ביותר במערכת היחסים הוא הכעס שיכול להיות תוצאה של מגוון רחב של סיבות, ביניהם:
 קושי בתקשורת: כאשר זוגות נתקלים בקשיי תקשורת ולא מצליחים להבין זה את זה.
 הבדלים בציפיות ובצורת התגובהזוגות עשויים להיות מאוכזבים כאשר ציפיותיהם אינן מתגשמות וזה עלול לגרום לכעס. כמו כן, הבדלי צורת התגובה, כגון נטייה להתגונן או הבעת חרטה.
ריבים כספיים: כאשר זוגות נתקלים בקשיים כלכליים וחשופים למתח ולחצים.
חוסר תמיכה והבנה: זוגות עשויים להרגיש בודדים ולא מובנים על ידי השותף שלהם.
פערי תפיסת חינוך בהורות ותחושת פגיעה בערכים מובילים על ידי הצד השני.
חשוב לי גם להדגיש שלראייתי אין זוג שלא רב.

רק חשוב ללמוד כן לריב נכון .

ריב היא תופעה אוניברסלית מובנית שמחדדת את עצם קיומו של שוני בין שני אנשים שונים ומעידה על קושי בהגעה להסכמות .מה ששונה בין ריב בריא לריב טעון והרסני היא הדרך בה בני הזוג בונים את הפתרון יחד להסכמה והשלמה. ולכן גם בזוגיות בריאה זוג יכול ונכון שיריב אבל נכון לדעת לריב ולהגיע להסכמות ללא פגיעה ביחסים.

חשוב להדגיש שמאחר ומדובר ביחסים אינטימיים של אנשים שמבקשים לחיות יחד ולממש את אהבתם לצד היות כל אחד מבני הזוג ממומשים ומאושרים בחלקם- נכון להצטייד בכלים להתמודדות עם מצבים אלה שלרוב אינם פוסחים על אף אחד. מה דרוש כדי לפתור ריב זוגי?
 
כדי להתמודד עם ריבים בזוגיות ולמנוע אותם, חשוב לשמור על תקשורת פתוחה ויעילה ולהתאים את הציפיות למציאות ביחסים. זוהי עבודה מתמשכת ומאתגרת, אבל עם התחייבות למערכת היחסים ועבודה משותפת ומתואמת ניתן להתמודד עם הקשיים ולבנות מערכת יחסים בריאה.

אמנה כאן את עיקרי הכלים שיסייעו לכם להצטייד בדרכים אפקטיביות לניהול נכון של מצבים שתיקלעו אליהם : 

  • לעבור ממקום של מלחמה על האמת שלך להקשבה למה מנהל את הצד השני ולהבין אותו !  לצד זאת לפני כל השלבים הבאים להבין ולא לכעוס.
    ללמוד לראות ולהבין לעומק את הפרספקטיבה של השני.
  •    ניהול רגשות- לשים לב  מה אתם חשים . לרוב כשהרגשות שלכם שליליים יהיה לכם קשה מאוד לנהל שיחה טובה ומקדמת ורגש שלילי יוביל אתכם למריבות גדולות.ברגש שלילי גם אם יש אהבה ומשיכה אנחנו נתוודע לצורך בריחוק ושימוש באמצעי הרחקה ויצירת דליקה של הריב והחמרתן.
  •  כאשר תזהו את הכעס, התסכול או תחושת חוסר האונים שלכם חשוב לא להיגרר ולייצר גבולות בהתפתחות הריב ועוצמתו. מאידך חשוב גם לא לחשוש מעימות .
    בדרך כלל אחד מבני הזוג חושש יותר להגיע למריבה וכדי להימנע מהמריבה הוא או היא יוותרו  על מה שחשוב להם. כאן מאוד חשוב לשים את הדעת לא להגיע לוויתור עצמי שכן זה יוביל בסוף לפגיעה כזו או אחרת לרבות בזוגיות. הויתור יכול להיות כלי בתוך הסכם בזוגיות אבל לא להיות במקום של ויתור על ערכים, ביטול עצמי וממקום קורבני.
  •  שימו לב לעיתוי -  במצב בו אפחלו רק אחד מכם טעון , חשוב לקחת נשימה לספור עד 10 ולמצוא עיתוי מתאים. לקבוע זמן שמקובל על שני הצדדים שבו תדברו על הדברים ותגיעו להסכמות משותפות. 
  •  להימנע מתיוגים ו"שמות גנאי" - לשים לב  לכך .נטייה רווחת כשהרגש קיים ביחסים אינטימיים וחשובים לכם ומשם דרך הפרשנות שאנחנו נותנים לסיטואציה, עלולים לגלוש לדבר לבן הזוג בצורה פוגעת .
    חשוב לשים לב שלא התרחקתם מהנושא שרציתם לדבר עליו והתחלתם להתעסק במי אני ומי אתה.
    וברגע שתשימו לב לזה, תבחרו לחזור לעסוק בעניין.האמיתי.
    לסיכום :
    בריב נכון בני הזוג שחשוב לכם כל אחד מהצדדים חשוב להגיע לפתרון של קונפליקטים . וניתן להגיע לשם כשתזהו בריב שיש פער ובתהליך ההידברות / התקשורת = הריב הנכון על עמדותיכם תגיעו להסכמים וכבוד של הרצונות של האחד מהשניה .
  • נתון חשוב לשים אליו לב: ככל שיש יותר פערים בין הרצונות והשאיפות והציפיות כך כלול הזוג לריב יותר ולכן שםתידרש יותר עבודה  ויותר ויתורים של שני הצדדים !

    אם עדיין יש לכם שאלות וצורך בהבנה של הסיטואציה אותם אתם חווים בזוגיות שלכם 
  • אתן מוזמנים לפנות אליי בהודעה דרך האתר ואשיב לכם באהבה.
    היו בטוב וממשו את האהבה שיש לכם !
    הלנה מטוטי - מנטורית לזוגיות וליחסים
    כאן בשבילכם .